Home / Help center / Online gevonden worden als klusbedrijf

Online gevonden worden als klusbedrijf

Geschreven op: 19 november, 2019 Door: Erik
7 min. leestijd

Je hebt een klusbedrijf, top. Als klusser in dit tijdperk is het belangrijk online gevonden te worden. Zodat je nieuwe klanten kunt werven en meer opdrachten kunt aannemen. Weinig of geen klanten wordt namelijk geen enkele ondernemer blij van.

Online vindbaarheid is voor velen helaas een moeilijk onderwerp. De meeste hebben er geen zin in. Weinig tijd, kennis of het geld er niet voor. Logisch, je bent immers vakmens. En online vindbaarheid, is hoogstwaarschijnlijk je laagste prioriteit.

Wil je er toch graag mee beginnen? Of heb je wat extra hulp nodig? In dit artikel nemen we de beste methodes door die je kunt gebruiken om online gevonden te worden als klusbedrijf.

De volgende onderwerpen komen in dit artikel aan bod:

De voordelen van online gevonden worden als klusser

In het tijdperk waarop internet ‘almighty’ is, zitten er alleen maar voordelen aan het online gevonden worden als klusbedrijf. De belangrijkste voordelen die voor jou als klusser gelden zijn als volgt:

Makkelijker vertrouwen opbouwen
Je kunt vertrouwen opbouwen met een potentiële klant zonder dat ze je persoonlijk kennen of hebben gesproken. Als klusser kun je online verschillende profielen opbouwen. Op dit soort profielen kunnen je klanten vaak recensies achterlaten.

Hoe meer (positieve) recensies je als klusser hebt opgebouwd, hoe sneller nieuwe klanten contact met je opnemen. Deze recensies kun je vervolgens gebruiken voor op je bedrijfswebsite of social media pagina’s.

Je hebt op deze manier je eigen imago in de hand. Mond-op-mond reclame, maar dan vele malen effectiever!

illustratie van 2 partijen die online een afspraak maken

Sneller contact
Door online vindbaar te zijn voor potentiële opdrachtgevers wordt er nog sneller contact met je opgenomen. Een eigen website, verschillende profielen en nog meer methodes zorgen ervoor dat opdrachtgevers sneller bij je terecht komen.

Op deze manier hoef je zelf minder hard op zoek te gaan naar klanten.

Direct je werk delen
Naast het feit dat mensen sneller bij je terecht komt kun je ze ook direct laten zien wat je kunt. Door online je portfolio te laten zien weten klanten precies wat de kwaliteit is die je aflevert.

Meer klanten, minder inzet
Een goed vindbaar online profiel als klusser zorgt er dus voor dat je sneller meer klanten ontvangt. De inzet wordt hiervoor echter steeds minder. Door op meerdere plaatsen (goed) zichtbaar te zijn neem je het heft in eigen handen.

Zoals je ziet spreken de voordelen zo een beetje voor zich. Je hebt eigenlijk geen echte keuze meer. De meeste mensen Googlen eerst voordat ze het vragen in hun vriendenkring.

Om op de juiste manier online gevonden te worden als klusbedrijf kun je o.a. gebruik maken van de volgende methodes:

Een eigen website

De eerste en meest logische stap is vaak het (laten) maken van een website. Met een goede website nemen potentiële klanten je vaak al wat serieuzer.

Daarnaast kun je hierop je werken laten zien, positieve klantervaringen weergeven. Je diensten opsommen, offerte aanvragen ontvangen en eventuele tarieven weergeven. Een website is je eigen thuisbasis.

Jij hebt zelf in de hand wat je erop laat zien. Maar nog belangrijker het straalt uit waar je klusbedrijf voor staat. Zie het als de eerste kennismaking waarop je een klant direct kunt overtuigen om met je in zee te gaan.

Een kleine afweging, zelf bouwen of laten maken?

Je ziet ze op TV vaak genoeg voorbij komen. Reclames die je beloven dat je zelf, snel en goedkoop een website in elkaar kunt flansen. Als je er de tijd voor hebt om dit zorgvuldig te doen, kun je dit zeker zelf doen. Zorgvuldig omdat een goede website niet binnen een paar tellen is gemaakt. Het kost tijd, kennis en ervaring.

Ik ben dan ook van mening dat je een website beter kunt laten bouwen. Websitebouwers zijn namelijk ook vakmensen! En zoals bij ieder vakmens zal je even moeten uitvogelen met welke wel of niet in zee wilt gaan.

Een korte opsomming van de voor-en nadelen:

Laten bouwen

  • Website ziet er professioneel uit
  • Een goede websitebouwer weet wat converteert
  • Je hoeft er zelf geen tijd in te steken
  • Vaak worden randzaken ook geregeld. Zoals het implementeren van Google Analytics etc.
  • Je hoeft geen overige vaardigheden te leren

Niet laten bouwen

  • Er hangt een prijskaartje aan het laten bouwen van een goede website
  • Niet iedere websitebouwer is even betrouwbaar en maken gebruik van kant-en-klare thema’s
  • De kosten voor webhosting en het domein zijn jaarlijks terugkerende kosten. Websitebouwers voeren deze vaak op.

Een website promoten

Wanneer je website is gemaakt wil je deze natuurlijk ook nog eens promoten. Hiervoor zijn enkele methodes beschikbaar zoals Google Adwords, social media, SEO optimalisatie en andere kanalen.

Verder in dit artikel nemen we een kijkje in het betaald adverteren om webverkeer te ontvangen op je website. Je kunt ervoor kiezen dit zelf in handen te nemen of ook dit uit te besteden.

Een gratis klus profiel

Nog een methode om online gevonden te worden is door het aanmaken van een profiel op een klusplatform zoals klussersvinden.nl.

Wat houdt een klus profiel in?
Met een profiel op een klusplatform kun je vaak al gevonden worden door opdrachtgevers die actief zijn.

In het geval van klussersvinden.nl bestaat je profiel uit je biografie, hierin kun je beschrijven waar je voor staat. Wat je doet, je ervaring etc. Recensies, klanten kunnen op je profiel recensies achterlaten en je portfolio.

Ieder platform werkt anders en biedt andere mogelijkheden aan. Bij ons is het zo dat door het aanmaken van een profiel je automatisch wordt gevonden in Google. Daarnaast kunnen opdrachtgevers gratis contact met je opnemen.

Met een online profiel vergroot je dus direct je kans om gevonden te worden door een klant!

Online klusprofiel in elkaar zetten

Je profiel optimaliseren
Om beter gevonden te worden dan je concurrentie kun je ervoor kiezen je profiel te optimaliseren.

Gelukkig is het minder moeilijk dan het klinkt. Door een goede biografie te schrijven kom je namelijk al heel ver.

Weet je niet hoe je een profiel aanmaakt op klussersvinden.nl? Hier leggen wij dit je haarfijn uit (inclusief video en afbeeldingen).

Wanneer je profiel is aangemaakt zorg er dan voor dat je alleen relevante beroepen aanvinkt. Een goede biografie schrijft van minimaal 300 woorden en klanten recensies laat plaatsen.

Hoe meer recensies, hoe meer vertrouwen en hoe effectiever je profielpagina is!

Social media

2 down, nog 2 te gaan! 

Naast het hebben van een eigen website en een profiel op online klusplatformen zoals klussersvinden.nl, is social media net zo belangrijk.

Je kunt via Facebook bijvoorbeeld een bedrijfspagina maken. En deze vervolgens koppelen aan je instagram pagina.

Via instagram en facebook kun je dan je voltooide werken delen, feedback ontvangen en (potentiële) klanten beantwoorden.

Met een sterk social media profiel wordt je namelijk nog beter gevonden in zoekmachines. Daarnaast is het voor mensen erg fijn als je makkelijk te bereiken bent. En niet iedereen belt even graag. Via social media ben je wat toegankelijker.

Tip: een goede manier om je social media vindbaarheid te vergroten is door het beantwoorden van vragen. Ga op zoek naar topics en/of groepen waar men zoekt naar klusadvies. En beantwoord hier de vragen die mensen hebben.

Je hoeft jezelf niet direct te verkopen, daar is niemand op aan het wachten. Maar door oprecht advies en expertise, nemen mensen vanzelf wel contact met je op ;).

Online adverteren

Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden. Als je het budget ervoor hebt en snel resultaat wilt zien, kun je ook online adverteren.

Door advertenties te plaatsen op online kanalen zoals:

  • Google Adwords
  • Facebook Ads
  • Marktplaats
  • LinkedIN etc.

wordt je nog sneller gevonden. Het kost alleen wel wat.

Het is echter wel één van de meeste effectieve en snelste paden die je kunt bewandelen. Een goede website of een bedrijfspagina in Google Mijn bedrijf zorgt ervoor dat je snel gevonden kunt worden.

Met een kleine investering kun je bekijken wat je ROI (Return on investment) is. Hoeveel investeer je om een conversie te behalen (een bezoeker en/of beller die klant wordt).

Mocht je aan de slag gaan met online adverteren raad ik je dan ook aan dit uit handen te geven. Dit vanwege de tijdsinvestering, kennis en zoals de Amerikanen zeggen: “To get the most bang, for your buck”.

Zodat er zo effectief mogelijk geadverteerd kan worden voor het laagste bedrag. Voor meer informatie voor Adwords met een klein budget raad ik je dit artikel aan van de digidames.

Moraal van het verhaal?

  • Online gevonden worden als klusser is belangrijk;
  • Positieve recensies zijn de sleutel tot success;
  • Uitbesteden die hap, stop je tijd in waar je goed in bent. Je hoeft niet alles zelf te doen;
  • Je kunt sommetjes maken over je uitbestedingskosten versus je opbrengsten;

En dat dit allemaal zeer slimme adviezen zijn. Dat ook.

Je las een help center artikel van Klussersvinden.nl

Contact opnemen mag altijd en het artikel delen ook.

Wat ook mag, is doorklikken naar andere artikelen in het helpcentrum:

Meer artikelen:

Wil je direct aan de slag?

Meld je gratis aan en plaats een klusopdracht, of ga aan de slag als klusser en kom in contact met opdrachtgevers.

illustratie van een klusser die contact opneemt met een opdrachtgever